سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزینه میلیاردی نمایندگان مجلس برای حقوق 240میلیون تومانی

در نبود قانونی برای نظارت بر هزینه‌های انتخابات، نماینده‌شدن کار ارزانی نیست. برآوردها نشان می‌دهد هر نماینده در دوران تبلیغات انتخاباتی از 400میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌کند تا راهی مجلس شود. این در حالیست که سرجمع درآمدهای چهار سال نمایندگان 240 میلیون تومان خواهد بود.
در حالیکه تزریق «پول‌های نه‌چندان تمیز» به انتخابات گه‌گاه در سر‌خط خبرها قرار می‌گیرد، دولت آذر 94 لایحه‌ای برای شفافیت هزینه‌های انتخاباتی روانه مجلس کرد. تیر سال 95 نیز این لایحه یک بار دیگر به مجلس فرستاده شد. آخرین خبرها حکایت از آن دارد که کلیات لایحه در کمیسیون شوراهای مجلس رد شده است.
عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید درباره سرنوشت این لایحه می‌گوید: کلیات لایحه در کمیسیون شوراها رد شده و حالا کارگروهی متشکل از کارشناسان شورای نگهبان، مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس، دولت و نمایندگان مشغول پردازش آنند.
این لایحه که کلیات آن در کمیسیون شوراهای مجلس رد شده است به طرحی از طرف نمایندگان تبدیل شده، نمایندگانی که هدف اصلی از ارائه لایحه نظارت بر رفتار انتخاباتی آنها بوده است.
پرسش اینجاست نمایندگان بناست به چه درآمدها و سودی در این چهار سال دست پیدا کنند که هر کدام حاضرند تا این مبالغ برای نماینده‌شدن هزینه کنند. از این‌ها گذشته برخی با هزینه‌های چندصد میلیونی و گاهی هم یک‌میلیاردی راه به بهارستان نمی‌یابند و معلوم نیست با چه حساب‌وکتابی تا این اندازه هزینه کرده‌‌اند و چه افراد، سازمان‌ها و نهادهایی پشت این هزینه‌های بی‌حساب‌وکتاب است.